Sherborne Bewegingspedagogiek

Sherborne Bewegingspedagogiek

“Alle kinderen hebben twee behoeftes. De behoefte om zich thuis te voelen in hun eigen lichaam en deze zo optimaal mogelijk te gebruiken. En de behoefte om relaties aan te kunnen gaan met andere.”  
~Veronica Sherborne 1922-1990

De opvoeding en de ontwikkeling van kinderen van 2 tot 7 jaar kan moeizaam verlopen. Denk hierbij aan gevallen waarbij het kind verstandelijk of lichamelijk beperkt is, het kind een ontwikkelings- en/of gedragsstoornis heeft of wanneer het kind een gebrek aan basisvertrouwen en hechtingsproblematiek heeft. De bewegingspedagogiek van Sherborne is ontworpen om de ontwikkeling van het kind en de relatie tussen ouder(s) en kind drastisch te bevorderen. Dit wordt gedaan door te bewegen met het kind vanuit een speels en interactief dansverhaal. Dit geeft het kind weer vertrouwen in zichzelf en in anderen, waardoor opvoeden weer vanzelfsprekend wordt. 

Om hiervoor te zorgen, richten we ons met de bewegingspedagogiek van Sherborne op de drie fundamentele relatievormen: Zorgrelatie (voor zorg), Samen Relatie (delen), Tegen Relaties (kracht).

De interactieve lichaamsbeweging samen met het kind bevordert de ontwikkelingsmogelijkheid van het kind waardoor de drie fundamentele relatievormen worden versterkt. Deze pedagogiek legt een duidelijke relatie tussen de fysieke, emotionele en sociale ontwikkeling van het kind. Hierdoor creëert het kind bewustwording met zichzelf, zijn/haar omgeving en de ander. Je zal al snel merken dat de opvoeding en je relatie met het kind een enorm positieve wending krijgt.